Tacksamhet

Att känna glädje och tacksamhet spelar stor roll för hälsan och livskvaliteten. Det finns många fördelar med att skifta fokus från onödiga irritationsmoment till sådant som skänker oss stor glädje i livet. Kanske viktigast är KÄNSLAN. Vi vet alla hur det känns att vara irriterad, frustrerad, bitter, arg osv. – inte så skönt, eller hur?

Men stunder där vi känner tacksamhet och glädje känns underbart. Nu när vi förstår att vi kan ändra våra tankar och därmed våra känslor, förstår vi också att vi kan VÄLJA att känna tacksamhet för vad som än händer oss i livet. Vi kan VÄLJA att se motgångar som lärdomar.

Vi vet ju också att positiva tankar och känslor påverkar vår hälsa, både fysiskt och psykiskt. Vårt immunförsvar stärks, vi kan lättare hantera smärta, vi sover bättre, vårt blodtryck påverkas positivt, vi blir allmänt gladare och mår bättre.

När vi mår bättre blir vårt sociala liv stabilare. Känslan av tacksamhet gör oss mer utåtriktade, förlåtande, förstående och mindre isolerade.

Övningar i tacksamhet (exempelvis mindfulness, skriva i en tacksamhetsdagbok m.m.) hjälper oss att vara mer närvarande och uppskattande i nuet.

När vi känner tacksamhet blir vi mer stresståliga. När vi möter motstånd i vardagen kan vi lättare hantera det – dessutom återhämtar vi oss fortare från besvärliga perioder.

När vi känner tacksamhet är vi snällare mot oss själva, vi är inte längre självkritiska då vi känner vårt eget värde. Vi tar ansvar för våra egna känslor och dömer inte andra. Vi kan istället se att alla människor vi möter i livet är våra lärare, att de kan lära oss något nytt om oss själva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *